Sie 2017

Wycieczka po ziemi lubelskiej

Koło Gospodyń Wiejskich "Wesołe Nutki" » Kronika » Wycieczka po ziemi lubelskiej

W dniach 17,18, 19 sierpnia 2017 roku kilka osób z naszego koła pojechało na wycieczkę, którą zorganizował wójt p. Dariusz Łukaszewski.

Pierwszy przystanek to Puławy, miasto położone na prawym brzegu Wisły. Tu zwiedzaliśmy przepiękny park, który otaczał klasyczny pałac książąt Czartoryskich, a w nim niewielkie budowle upiększające park -  Pałac Marynki, Domek Gotycki, Świątynia Sybilli. Obecnie park to miejsce spacerów mieszkańców Puław.

Drugi przystanek to Kazimierz Dolny. Przed wjazdem do miasta odsłania się szeroki widok na dolinę Wisły i jej strome zbocza. Ogarnia nas ożywienie wywołane niepowtarzalną malowniczością krainy. To przepiękny Kazimierzowski Park Krajobrazowy. Na wjeździe do miasta witają nas sędziwe spichlerze, a nad nimi bryła kościoła farnego w stylu renesansowym, w którym znajdują się najstarsze przepiękne organy wykonane z drzewa modrzewiowego. W Kazimierzu zwiedziliśmy Górę Trzech Krzyży, basztę i ruiny zamku. Podziwialiśmy kamieniczki otaczające rynek ze słynną kamienicą Przybyłów. Do oddalonych od miasta miejsc jeździliśmy meleksami. Wędrowaliśmy wąwozem Kazimierza Wielkiego oraz zwiedzaliśmy kirkut – żydowski cmentarz. Przed wojną ludność żydowska stanowiła 80% mieszkańców. Niemcy wszystkich wymordowali, większość z nich wywieźli do pobliskiego obozu w Majdanku. Nagrobki kamienne wykorzystali do budowy dróg. Po wojnie z odzyskanych nagrobków zbudowano ścianę płaczu na wzór jerozolimskiej.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy Sandomierz. Z rana popłynęliśmy statkiem po Wiśle i podziwialiśmy panoramę miasta. Wąwozem Królowej Jadwigi doszliśmy do zamku, który wybudował Jan Kazimierz, następnie zwiedziliśmy romański kościół oraz przepiękny rynek z zabytkowym ratuszem. Ze szczytu XIV wiecznej Bramy Opatowskiej podziwialiśmy zachwycający widok na Sandomierz i okolice. W jednej z kamieniczek przy rynku można było obejrzeć figury woskowe z serialu „Ojciec Mateusz”.

Po południu udaliśmy się do winnicy p. Marka na degustację wina. Właściciel oprowadził nas po winnicy i opowiedział o produkcji wina. Po degustacji podróż do hotelu była bardzo radosna.

Trzeciego dnia zwiedzaliśmy Lublin. Starówka lubelska to przepięknie odnowione renesansowe kamieniczki, a między innymi dom Jana Kochanowskiego i Henryka Wieniawskiego. Zwiedzaliśmy też katedrę lubelską. Nad miastem na wzgórzu króluje zamek królewski, w którym obecnie znajduje się Muzeum Ziemi Lubelskiej. W kaplicy zamkowej podziwialiśmy unikatowe w skali światowej freski w stylu wschodnim, którymi pokryte są całe ściany kaplicy. Freski te ufundował miastu Władysław Jagiełło jako votum dziękczynne za zwycięstwo pod Grunwaldem.

Przez całe trzy dni wędrowała z nami wspaniała przewodniczka p. Klaudia, która dokładnie, wyczerpująco opowiadała nam o każdym zabytku, nie zabrakło legend związanych z tymi miastami. Była to wspaniała wycieczka